måndag 5 augusti 2013

Wikipedia i undervisningen

I min önskan att lära mig mer om Wikipedia gick jag under sommaren en öppen kurs: Wikipediakurs för pedagoger (Hittas på den här adressen: http://sv.wikiversity.org/wiki/Wikipediakurs_för_pedagoger)

Den bestod av tre uppgifter under orden Varför?, Vad? och Hur? och syftet med kursen är att lära sig mer om Wikipedia och hur man kan använda sig av uppslagsverket i skolan.
I den första uppgiften var det en del text att läsa, och jag uppfattade den mer vänd till grundskolan, men det fungerade ändå.

Uppgifterna var formulerade till undervisande pedagoger. Jag som gymnasiebibliotekarie fick helt enkelt göra om uppgifterna lite så de passade min verklighet.

I den sista uppgiften ska man fundera över hur man kan använda sig av wikipedia eller någon av systerprojekten i undervisningen. Jag gjorde då denna slideshare som jag hoppas kan användas som en första introduktion till Wikipedia. Att ta den där första stegen in i något nytt kan vara mycket svårt. Man vet inte riktigt var man ska börja. Förhoppningsvis kan man ta och utforska wikipedia själv efter att ha fått grunden här:


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar