torsdag 15 augusti 2013

Webben i undervisningen av Patricia Diaz


Webben i undervisningen: Digitala verktyg och sociala medier för lärande. 1:a upplagan.

Äntligen fick jag tillfälle att läsa denna bok. Jag har sett till att få den utlånad sedan jag köpte in den, men under sommarlovet var den min!

Det här är en bok med stor ambitionsnivå. En bok som försöker att fånga in historien och framtiden i ett. Och den lyckas bra! Boken är uppdelad i två delar: först en historik hur det sett ut fram till nu med satsningar och vilka verktyg som använts under åren, den andra delen är för att realisera en förändring i dagens arbetet. I boken finns konkreta tips på hur webbresurser, digitala verktyg kan användas i undervisningen. Resurser som Diaz själv har provat på där hon rekommenderar tillvägagångssätt och poängtera vad som är bra att tänka på så man inte gör samma miss som hon gjort. 

Boken kan användas av de som redan börjat använda digitala verktyg, här får man fler tips som man kan prova på. Den fungerar även bra för de som hittills kanske endast funderat på att börja. Här finns massor av tips. Kanske blir den läsaren lite skrämd av allt som finns därute, men jag hoppas att när det lagt sig så kan pedagoger gå vidare med en grej som verkar kul och sedan fortsätta, ett steg i taget. För att komma igång så behöver man hjälp. Hur ska man annars hitta användbara verktyg ute på nätet och få veta hur de fungerar och hur man kan använda dem. Man kan sträckläsa boken. eller bläddra fram det man för tillfället är intresserad av att lära sig mer av. 

Bokens målgrupp är framför allt samtliga pedagoger på skolor, men kanske i första hand för de till lite äldre elever. Men det finns även lite tips för yngre åldrar med. Syftet med boken är att presentera varför pedagoger bör och hur de rent konkret kan integrera digitala medier i undervisningen. Det är något som jag tror det finns ett stort behov utav. 

En sak som stör lite i läsningen är att det finns en del missar i korrekturläsningen. I något fall gäller detta även i webbaddresserna, men med en enkel sökning i en valfri sökmotor hittar man rätt. Sedan går utvecklingen på nätet väldigt snabbt, det byts namn, verktyg plockas bort (Google Reader). Så en del saker i boken är redan daterade. 
Men en verkligt positiv sak är att hon hon har frågat sina elever när det är något hon funderat på och delger i boken deras svar/åsikter. Det är ju eleverna som är det centrala i det pedagogiska arbetet. 

Det här är inte det första boken jag läser om digitala verktyg. Jag har försökt att utbilda mig i ämnet, så jag har inte en nybörjares ögon. Men, jag tror att den här boken kan fungera bra för den helt nya och den som har lite koll men som vill bli mer inspirerad. Det är en bra första bok. En bok som borde finnas på alla skolbibliotek. Och visst har alla skolor ett sådant?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar